Sass Sylvia nevét nemcsak azok az operarajongók ismerik, akik kedvelik finom, meleg, a magas és a mély régiókban is egyaránt gyönyörűen csengő hangját, hanem azok is, akik nem a komolyzene mellett kötelezték el magukat.
A budapesti születésű énekesnő tehetsége már hamar megmutatkozott a József Attila Gimnáziumban édesapja, Sass József által megrendezett gyermekoperák bemutatásakor.
Az énekesnő 1972-ben lépett ki a Zeneakadémia falai közül, és sorra nyerte a nemzetközi énekversenyeket: 1972-ben a Kodály Zoltán, 1973-ban a szófiai énekversenyen kapott első díjat; 1974-ben Moszkvában a Csajkovszkij Énekversenyen második helyezett lett.
Még főiskolásként az Operaház színpadára lépett és sikerrel énekelte Frasquita szerepét Bizet Carmenjében. A magyar dalszínháznak a 1972-től 1979-ig volt tagja, amelynél első sikereit Bellini és Verdi operáinak drámai hősnőjeként aratta.
Itthoni szereplései mellett azonban egyre többet hívták külföldre szerepelni. A londoni Covent Gardenben, a New York-i Metropolitan-ben, a Wiener Staatoperben és a moszkvai Bolsojban, illetve a világhírű hangversenytermekben is számos élvezetes koncertjét hallgathatta végig a közönség, úgy mint a New York-i Carnegie Hallban és a londoni Royal Festival Hallban.
A opera színpadán kívül a stúdiókban készült felvételei is rendkívüli sikert arattak az operarajongók körében. A hetvenes években a DECCA által megjelentett felvételei között igazi gyöngyszemeket találunk, például Jose Carreras partnereként énekelte Lina szerepét egy olyan felvételen, amelyen Lamberto Gardelli vezényelt.
A ’80-as években a könnyűzene világába is belekóstolt a művésznő: Barbara Streisand Szerelmes asszonyának magyar nyelvű feldolgozásával jelentette meg a Nézz körül című nagylemezét. Ezen a felvételen szerepelt először az Ave Maria című dal, amely a 2004-ben, a Tom-Tom Records gondozásában megjelent albumának is címadó dala.
Az opera műfajához képest könnyedebb hangvételű dalokat énekelt fel erre a felvételre, amelyeket Wolf Péter szerzett, és amelyhez Sztevanovity Dusán írta a szövegeket. A zenei kíséretet pedig a 14 tagú Mendelssohn kamarazenekar játszotta.
A lemez zenei világának, eszmei mondanivalójának és őszinte tolmácsolásának kiváló egységét az énekesnő személye teremti meg, amely nemcsak a zenei anyagban tükröződik, hanem a lemezborítón is.
Ha a Cd-t a kezünkbe vesszük, akkor korántsem egy hagyományos borítót látunk, hanem egy kis könyvecskét, amely Sass Sylvia festményeinek fotóit tartalmazza.
Az először csak kedvtelésnek induló festegetés ma már olyan életművé duzzadt, amelyből számos nagy sikerű kiállítást rendeztek. Művészetére olyan nagy mesterek hatottak, mint Rubljov, Chagall, Cezanne és Turner. Festményei közül soknak van zenei, illetve irodalmi témája, mint például Lady Machbeth megőrülése, Salome tánca vagy Leonard Bernstein portréja. A zenén kívül képei nagy része saját hitvallását közvetíti, hiszen a olyan címeket találunk alkotásai között, mint Angyal, Meditáció, Felfelé, A védelem, Fény felé vagy Az ölelés. Ezek a címek a művésznő életének legfontosabb kérdéseit vetik fel és válaszolják meg.
Sass Sylvia ma már nem énekel híres operaszínpadokon, hanem helyette inkább dalesteket ad, lemezeket készít, fest, mesterkurzusokat tart és híres énekversenyek zsűrijébe hívják. Például nem régiben Brazíliában vett részt a híres Maria Callas Nemzetközi Énekversenyen, mint a szakmai zsűri elnöke.
A magyar illetve a világ zenei színpadán töltött évtizedekért csak hálás lehet minden zenekedvelő, hiszen Sass Sylvia olyan felvételeket hagyományozott ránk, amelyek örök érvényű zenei élményt jelentenek.